A Chorus LineOffizielle neue deutsche Übersetzung
im Auftrag von Concord Theatricals 2021/2022 |
Robin Kulisch.
A Chorus Line |
Musical
von Marvin Hamlisch, Edward Kleban, James Kirkwood Jr. und Nicholas Dante (1975) Offizielle neue deutsche Übersetzung im Auftrag von Concord Theatricals 2021/2022 |
Offizielle neue deutsche Übersetzung des Musicals von Marvin Hamlisch, Edward Kleban und Michael Bennett anlässlich des 45. Geburtstags der Show.
„A Chorus Line“ ist eines der erfolgreichsten Broadway-Musicals. Es lief durchgehend vom 25. Juli 1975 bis zum 28. April 1990 am Broadway und hielt mit 6.137 Vorstellungen bis dahin den Rekord für das am längsten laufende Musical aller Zeiten. Das Musical wurde mit neun Tony Awards, fünf Drama Desk Awards, dem Pulitzer-Preis für Theater, dem New York Drama Critics’ Circle Award, dem Los Angeles Drama Critics’ Circle Award, dem London Evening Standard Award und einer Goldenen Schallplatte von Columbia Records ausgezeichnet. Die Handlung der Show basiert zum größten Teil auf den Lebenserinnerungen der Darsteller der Original-Besetzung. |
Über das
|
Musik
Marvin Hamlisch Liedtexte Edward Kleban Buch James Kirkwood Jr. Nicholas Dante Konzept, Originalregie & -Choreografie Michael Bennett Broadway-Premiere 25. Juli 1975 Shubert Theatre New York |
"A Chorus Line" nimmt das Publikum mit zur letzten, anstrengenden Audition für ein neues Broadway-Musical. Die Show ist ein Fest für die unbesungenen Helden der Welt des Musicals: die Ensemble Tänzer - jene tapferen, übereifrigen, unterbezahlten, gut ausgebildeten Künstler, die die Stars unterstützen und sie oft noch talentierter aussehen lassen, als sie eigentlich sind. Es ist auch eine Feier des Genres selbst.
Bei "A Chorus Line" geht es um Wettbewerb, und dieser packt das Publikum und hält es in Atem, bis die endgültige Entscheidung getroffen ist. Denn jeder von uns setzt eines Tages alles auf eine Karte. Wir alle konkurrieren, egal in welchem Geschäft wir tätig sind, um Werbung, um Aufmerksamkeit, um Anerkennung und um Liebe. "A Chorus Line" enthält eine unvergessliche Nummer nach der anderen, darunter "One", "What I Did For Love", "I Can Do That", "At The Ballet", "The Music And The Mirror" und "I Hope I Get It". Eine brillant komplexe Mischung aus Gesang, Tanz und überzeugend authentischem Drama. Text Concord Theatricals |
Songs |
Musikalische Nummern
|
Opening: I Hope I Get It
Company I Can Do That Mike And Bobby, Richie, Val & Judy At the Ballet Sheila, Bebe & Maggie Sing Kristine, Al & Company Montage, Part 1: Hello Twelve Mark, Connie & Company Montage, Part 2: Nothing Diana Montage, Part 3: Mother Don, Judy, Maggie & Company Montage Part 4: Gimme the Ball Greg, Richie & Company Dance: Ten; Looks: Three Val The Music and the Mirror Cassie One (Rehearsal) Company What I Did For Love Diana & Company One (Bows) Company |
Presse-
|
Libby Purves,
The Times 20. Februar 2013 |
"Michael Bennett's show about show-dancers, in its blank mirrored space, lifts and quickens the dullest heart and triumphantly outlasts its gloomy era.
The music (by Marvin Hamlisch) certainly does, but so do its people: Bob Avian, one of the original choreographers, directs; Baayork Lee from the original cast restaged the choreography; lighting and costumes from the original are credited... Dance itself is hymned in Ed Kleban's marvellous lyrics: sigh at the memory of a childhood ballet class. 'Up a steep and narrow stairway, to a voice like a metronome. It wasn't paradise, but it was home!'. What makes the show shine, though, is empathy. The memories and sorrows of a disparate group melt into universal human experience. Two hours straight, at headlong pace: the beautiful, racehorse effort so shines that the first-night audience, in sheer physical sympathy, rose to its feet." |
Presse-
|
Henry Hitchings
The Evening Standard 20. Februar 2013 |
"It’s a generous tribute to theatre’s unheralded performers, told through the ins and outs of the audition process as 17 hopefuls compete for eight spots as dancers in a Broadway musical.
Their stories become a mosaic (the book is by James Kirkwood and Nicholas Dante) and are illuminated in moments of documentary-style intensity as the director, Zach, tests them and probes their personal history. The stage is bare, and before long so are the characters’ souls. We meet scathing diva Sheila, who’s brassy and outrageous, along with vulnerable Paul, 4ft 10 dynamo Connie and passionate Kristine, who can’t sing and isn’t exactly adept at talking. Others are callow, perky or brash. Finally, there’s Cassie, Zach’s former girlfriend, who is desperate for work after failing to make an impact in Hollywood. Initially reticent, she bursts into life when he questions her decision to give up her quest for stardom and become an anonymous chorus member again. This is an ensemble piece if ever there was one. Yet it honours the feverish dreams of the theatre world’s less treasured individuals, and every character has a turn in the spotlight. Crucial to 'A Chorus Line’s original success was the choreography of Michael Bennett (who was also its creator and director). Bob Avian, who worked on that Broadway production, oversees this revival, in which Bennett’s painstaking patterns of movement are faithfully reproduced by Baayork Lee. [...] Still, the rhythm of the show is seductive. Its best sequences are exhilarating or raw, and the finale is majestic. Running at two hours with no interval, it’s a tight and entertaining celebration of physicality — and of life." |