Kinky Boots2020
|
|
Übersetzung
|
Kinky Boots |
Musical von Cyndi Lauper & Harvey Fierstein
Offizielle neue deutsche Übersetzung im Auftrag von Musik und Bühne Premiere (EA) 12. September 2021 Theater für Niedersachsen | Hildesheim Aufführungsrechte Musik und Bühne |
Offizielle neue deutsche Übersetzung des Musicals von Cyndi Lauper und Harvey Fierstein, basierend auf dem gleichnamigen Spielfilm von 2005, im Auftrag von Musik und Bühne.
Die neue deutsche Fassung wurde im September 2021 am Theater für Niedersachsen unter der Regie von Lilo Wanders erstmalig aufgeführt. |
Über das
|
Musik und Liedtexte
Cyndi Lauper Buch Harvey Fierstein Nach dem gleichnamigen Miramax-Film Drehbuch Geoff Deane & Tim Firth Deutsche Übersetzung Robin Kulisch Broadway-Premiere 04. April 2013 Al Hirschfeld Theatre | New York, NY |
"Kinky Boots" gewann mit fröhlicher Musik von Cyndi Lauper und dem vergnüglichen Buch von Harvey Fierstein nach seiner Broadway-Premiere 2013 sechs Tony Awards, u.a. als „Best Musical“. Aufgeführt wurde das Musical am Broadway sagenhafte 2.500 Mal. Die Erfolgsserie setzte sich 2016 in London mit drei Oliver Awards und einer Spielzeit von über drei Jahren fort. In Hamburg wurde "Kinky Boots" 2017/18 knapp 350 Mal gespielt.
Im Mittelpunkt der Erzählung steht der junge Charlie Price, der eher wider Willen und entgegen seiner Lebensplanung die Schuhfabrik seines Vaters vor der Pleite retten muss. Die entscheidende Inspiration kommt ausgerechnet von Lola, einem Londoner Entertainer, der für seine Bühnenarbeit als Dragqueen auf der Suche nach passenden (und strapazierfähigen) Stilettos ist. Bei dem Versuch, die traditionell eingestellte Fabrik und ihre Arbeiter*innen zu neuen Ufern zu führen, entdecken Charlie und Lola überraschende Gemeinsamkeiten und überzeugen schließlich auch die Belegschaft davon, dass man nicht nur seine Meinung über einen Menschen, sondern auch die ganze Welt verändern kann. "Kinky Boots" erzählt eine ebenso kraftvolle wie berührende Geschichte und bietet Gelegenheit zu spektakulärer Choreographie in märchenhaften Kostümen, ohne jemals die deutlich weniger glamouröse Wirklichkeit aus den Augen zu verlieren. Text | Musik und Bühne |
Ich wollt' nie mehr runter
|
Songs |
Musikalische Nummern
1. Akt |
Das Price & Son Thema
Price & Son Theme Nichts Auf Der Welt Ist So Schön The Most Beautiful Thing In The World Die Beerdingung The Funeral Das Was Man Hat Take What You Got Im Land Von Lola The Land Of Lola Im Land Von Lola (Reprise) The Land Of Lola (Reprise) Lauf Los Step One Sex Steckt In Den Heels Sex Is In The Heel Das Price & Son Thema (Reprise) Price & Son Theme (Reprise) Die Richtig Falschen Typen The History Of Wrong Guys Der Sohn Der Ich Nie War Not My Father’s Son Yeah! Everybody Say Yeah |
2. Akt
|
Entr'acte / Das Price & Son Thema (Reprise)
Entr’acte / Price & Son Theme (Reprise) Was Für Frauen Zählt What A Woman Wants Der Boxkampf In This Corner Ein Mann Zu Sein (Intro) Charlie’s Sad Soliloquy Ein Mann Zu Sein Soul Of A Man Sex Steckt In Den Heels (Reprise) Sex Is In The Heel (Reprise) Teil Dein Herz Mit Mir Hold Me In Your Heart Die Richtig Falschen Typen (Reprise) The History Of Wrong Guys (Reprise) Steh Zu Dir / Leb Frei Raise You Up / Just Be |
Presse-stimmen |
Ben Brantley | The New York Times
14. November 2013 |
"Cyndi Lauper knows how to work a crowd. Making her Broadway debut as a composer with 'Kinky Boots,' the new musical that opened on Thursday night at the Al Hirschfeld Theater, this storied singer has created a love- and heat-seeking score that performs like a pop star on Ecstasy. Try to resist if you must. But for at least the first act of this tale of lost souls in the shoe business, you might as well just give it up to the audience-hugging charisma of her songs.
'Kinky Boots,' with a book by Harvey Fierstein and directed by Jerry Mitchell, is a reminder that you don't always have to be a masochist to enjoy being smashed by a steamroller [...] Unlike her more commercially savvy coeval Madonna, Ms. Lauper has held on to the same goofy image throughout her career, and, equally unlike Madonna, she has always seemed to sing from the heart. That sincerity comes through in 'Kinky Boots' [...] The leading players here - notably Stark Sands, Billy Porter and Annaleigh Ashford - pick up on the trademark Lauper mix of sentimentality and eccentricity, but each makes it his or her own. Under Mr. Mitchell's precise and affectionate direction, they do what you want performers in musicals to do: they define specific characters by the way they sing and move. [...] The production reaches its high point in two late first-act numbers, in which shoe folk meet show folk. (David Rockwell is the designer of the charming storybook set.) Lola and her Angels give Charlie and company a lesson in aesthetics, via a song with brisk and nifty lyrics called 'Sex Is in the Heel.' It’s the mounting pulse of Ms. Lauper’s music and Mr. Mitchell’s wittily illustrative choreography that sends the number soaring. Then the production improbably tops itself with a first-act closer that makes inspired use of an assembly-line belt and introduces the title characters. Yes, I mean the boots (and how could I not have mentioned the costume designer, Gregg Barnes?), which are big red scene stealers. That we keep our eyes on the cast has to do with the care that has been taken to give each ensemble member a specific identity. (And how great to have a chorus line with such an assortment of body types.) The show recovers its first-act zip and zeal with its finale, 'Raise You Up/Just Be,' one of the best curtain numbers since 'You Can’t Stop the Beat' sent 'Hairspray' audiences dancing out of the theater." |
Lass den grauen Alltag hier Dir.
|
Presse-stimmen |
Michael Billington | The Guardian
15. September 2015 |
"Jerry Mitchell's direction and choreography, in particular, give the show a physical dynamism that offsets the story's feelgood factor [...]
It also helps that, as Charlie, Killian Donnelly [...] succeeds in making ordinariness interesting [...] The show is ultimately powered by Matt Henry as Lola [...] He makes you feel Lola takes pride in his profession [...] A finalist in BBC's The Voice, Henry also sings up a storm [...] You could make a case against the musical as a piece of preachy uplift about sexual tolerance. But it won me over through the quality of the lead performances, the verve of its staging and its conviction, in its fetishistic worship of thigh-high boots, that there's no business like shoe business." |
David Rooney | The Hollywood Reporter
04. April 2013 |
"Who doesn't love Cyndi Lauper? A proudly idiosyncratic pop priestess since the early '80s, she's always been way more real than her contemporary, Madonna, let alone such 21st century descendants as Lady Gaga and Nicki Minaj. Rocking the thrift-store chic and subjecting her hair to chemical torture, Lauper has made a career out of celebrating her extravagant individuality and everybody else's with the unpretentious chutzpah of a true-blue Queens girl. The fact that her infectious spirit shines through every number in her first Broadway musical score is unquestionably the chief asset of 'Kinky Boots', helping to elevate the show above its familiar template.
The novice composer-lyricist is also a good match for Harvey Fierstein, whose warm-hearted book for this aggressively uplifting musical hews close to the 2005 Miramax movie, making smart choices when it does diverge." |
Ich schwimme lieber Freistil.
|
Der Sohn Der Ich Nie War |
Originaltitel
Not My Father's Son Deutsche Übersetzung Robin Kulisch © 2020 Kopieren verboten Alle Rechte vorbehalten |
LOLA
ICH WOLLTE SCHON ALS KIND, WIE KINDER HALT SO SIND, IMMER SEIN WIE ER. ER WOLLTE MEHR. NUR WENN ICH KÄMPFEN KANN, BIN ICH EIN ECHTER MANN. DANN ERST BIN ICH FÜR IHN KEINE LAST. ANGEPASST... SCHAU MICH AN, KLEIN UND SCHWACH, IM DUNKELN VERSTECKT. UNTERDRÜCK‘ WAS ICH MACH‘, WAS IHN SO ERSCHRECKT. ICH WERD‘ NIE WIE ER SEIN, NIE SEINE ART VON MANN. MUSS ES SO SCHWER SEIN? ICH TU WAS ICH KANN. DOCH EGAL, WAS GESCHIEHT, ICH BIN NICHT DAS BILD, DAS ER SIEHT: DER SOHN DER ICH NIE WAR, DER PERFEKTE JUNGE, DEN MEIN VATER ERSCHAFFT. DIE GEDULD VON HIOB UND VON SPARTA DIE KRAFT WAR‘N NIE MEIN REPERTOIRE. UND ICH BLIEB UNSICHTBAR. WIE KANN ICH SEIN, WAS ICH NIE WAR? ICH GING FORT VON ZUHAUS’ UND SUCHTE MEIN GLÜCK. ICH GING ZU WEIT, HOCH HINAUS, KEIN BLICK MEHR ZURÜCK. ICH WOLLT’ NIE MEHR RUNTER UND AUF DEM BODEN STEH’N. DENN DIE WELT WAR BUNTER, VON OBEN GESEH’N. NUR WENN MAN SICH TRAUT, LEBT MAN STOLZ UND LAUT. DER SOHN DER ICH NIE WAR, DER PERFEKTE JUNGE, DEN MEIN VATER ERSCHAFFT. DIE GEDULD VON HIOB UND VON SPARTA DIE KRAFT WAR‘N NIE MEIN REPERTOIRE. UND ICH BLIEB UNSICHTBAR. WIE KANN ICH SEIN, WAS ICH NIE WAR? ICH WOLLT’ MICH NICHT LÄNGER SELBST BELÜGEN. HAB‘ VIEL ZU LANG VERSTECKT, WER ICH BIN. ICH MUSS NUR MIR SELBST GENÜGEN, ENDLICH LERNEN, MEINEN SINN ZU SEH’N UND ZU MIR SELBST ZU STEH’N... CHARLIE DER SOHN DER ICH NIE WAR. DER PERFEKTE JUNGE, DEN MEIN VATER ERSCHAFFT. LOLA DIE GEDULD VON HIOB LOLA & CHARLIE UND VON SPARTA DIE KRAFT WAR‘N NIE MEIN REPERTOIRE. UND ICH BLIEB UNSICHTBAR. ICH KANN NICHT SEIN, WAS ICH NIE WAR. LOLA hält ihm die Hand hin. LOLA WIR SIND GLEICH, CHARLIE PRICE, DU UND ICH... Charlie aus Northampton, darf ich vorstellen? Simon aus Clacton. CHARLIE Machen wir Stiefel! |
Der Sohn Der Ich Nie War (Not My Father’s Son) | Gino Emnes
Video Gino Emnes | Editing Robin Kulisch | Playback produziert von Nico Gaik
Video Gino Emnes | Editing Robin Kulisch | Playback produziert von Nico Gaik